Isnin, 21 September 2009

Album Hari Raya 2009 (Syawal 1 & 2)

Alhamdulillah pada tahun ini sekali lagi kita menyambut Hari Lebaran iaitu Syawal 1430 Hijrah. Pada tahun ini saya memulakan malam raya di Kg. Tanah Baru, Johol, Kuala Pilah. Pada sebelah petang sebelum Hari Raya saya, adik-adik saya, dan ibu saya telah menziarahi kubur arwah Abah saya iaitu di Tanah Perkuburan Paroi Jaya. Ini merupakan tradisi keluarga saya pada setiap tahun. Selepas selesai bertahlil dan doa selamat, saya dan isteri serta anak-anak saya telah memulakan perjalanan pulang ke Kg. Tanah Baru. Kami memulakan perjalanan pada jam 6.30 petang. Keadaan jalanraya yang sesak menyebabkan kami lewat tiba di Kampung. Ini juga menyebabkan kami berbuka puasa di dalam kereta bermenukan kuih tat nenas dan air kosong, Alhamdulillah. Kami tiba di Kg. Tanah Baru pada jam 8.00 malam. Setibanya di sana Atam dan Ateh telah pun ada di Kampung. Selepas selesai saya mengerjakan solat Maghrib dan bertakbir Raya di anjung tamu Rumah Atuk dan Wan saya dan keluarga barulah dapat menjamu selera di dapur. Sedap betul rendang ayam tu, bertambah-tambah makan. Berlawan-lawan saya makan bersama Ateh. Dan pada jam 9.30 malam saya dan keluarga berangkat pulang ke Kg. Changgang, iaitu rumah ibu mertua saya untuk tidur di sana. Pada sebelah paginya saya telah bersolat raya di Masjid Kg. Gating, Johol. Isteri saya tidak dapat ikut sama memandangkan anak kami yang paling bongsu, Dzaqwan Amri masih lagi kecil. Berikut dikongsikan bersama-sama gambar-gambar kenangan sepanjang 2 hari Syawal pertama dan Syawal kedua yang sempat dirakamkan untuk tatapan semua.
SYAWAL 1 (20 SEPTEMBER 2009)
PAGI RAYA (SELEPAS SOLAT SUNAT AIDIL FITRI) SUASANA DI RUMAH IBU MERTUA SAYA DI KG. CHANGGANG
Isteri saya (Yat) bergambar bersama Danish Amri, Dhafir Amri dan Dzaqwan Amri
Saya turut tidak melepaskan peluang bergambar di pagi raya
Dzaqwan bergambar dengan 'pose' melalak!
Dzaqwan dengan 'pose' tenang sekejap!
Yat dengan 'pose' mesra
Pasangan bahagia, persoalan? Apakah akan bertambah anak kami lagi? Kita tunggu dan lihat sahaja.
Dhafir Amri dan Danish Amri
Dhafir tersenyum girang di samping abangnya Danish
Aksi santai Dhafir bersama Danish
Aksi Dhafir memeluk Danish
Dhafir tersenyum malu
Ibu Mertua saya bersama Adik Ipar saya, Dayah
Lagi aksi Dayah bersama ibu mertua ku
Bersama Danish dan Dhafir (tengoklah mata si Dayah tu)
Dhafir, dengan kepelbagaian aksi
Saya bersama Dhafir dengan wajah keliru nya
Bersama Danish dan Dhafir. Dhafir dengan wajah 'tak puas hati'
Gambar tiga beranak. Yat, Dayah dan Ibu Mertua
SELEPAS ITU KE KG. TANAH BARU UNTUK BERAYA BERSAMA ATUK DAN WAN

Dhafir bergambar bersama-sama saudara mara di Kg. Tanah Baru
Ateh memohon restu ayah dan bonda
Dimulakan dengan bersalaman dengan Atuk tersayang
Kemudian bersalaman pula dengan Wan selaku Bonda yang yang dikasihi
Atam pula mengambil giliran memohon keampunan
Memohon ampun daripada Wan
Anak yang kedua, Angah (iaitu Ibu Mertua saya) pula bersalaman dengan Atuk
Bersalaman dengan Wan pula Saya pun turut tidak terkecuali
Dayah pula bersalaman
Dayah bersalaman dan berposing dengan Wan
Alah Alahaaai...
Isteri saya mengambil giliran
Aikk...nak posing jugak!! Alah Alaahaiii...
Dhafir pun nak bersalaman juga
Bersalaman dengan Moyang-Moyang nya
Tu yang mahal tu... siap peluk lagi!
Dhafir bergambar bersama dengan Nadia (Anak Atam)
Kali ini Danish pun turut serta
Mak Usu yang baru tiba dari Kg. Gachung. Perrgghhh... macam model Baju Kurung laa....
Saya, Atam, Busu dan Mak Usu sedang menyantap makanan sebelum memulakan perjalanan raya
Sedap betul makan nasi himpit, lemang dan rendang nih!!
Asyraf (Anak Atam) melayan karenah Dhafir dan Danish
Asyraf dan Nadia
RUMAH CIK UJANG TEPAT JAM 2.30 PETANG

Setibanya di Rumah Cik Ujang, Yat menghamparkan Dzaqwan di sebelah anak Mala yang baru sahaja dilahirkan tiga minggu lalu iaitu pada 31 Ogos 2009 (Hari Merdeka tu)
Ha tu Dzaqwan dan Arianna Qistina
Reaksi Atam dan saya ketika menanti ketibaan Ateh untuk konvoi bersama
Rancak berbual sementara menanti ketibaan Ateh
Setelah Ateh tiba dan selesai makan, kami bersiap sedia untuk bergerak ke rumah Tuk Chik Din di Palong 2
Sebelum bergerak ke Palong 2, sempatlah bergambar dulu!
RUMAH TUK CHIK DIN DI PALONG 2 PADA JAM 4.15 PETANG

Sampai-sampai je, kami dijamu dengan lontong dan lemang
Memang Sodapp!!
PUKUL 5.30 PETANG DI RUMAH MAK LONG DI PALONG 4

Ibu Mertua saya bersama Dzaqwan Amri
Ida yang demam sedang sibuk melayani karenah anak tunggalnya
Aryanti bersama baby yang dah 'besar'
Anak-anak yang sedang berpesta-pestaan bermain di halaman rumah Mak Long
Danish bergambar bersama saudara mara di Palong
Lagi gambar yang dirakamkan
Dari kiri; Pak Long, Mazli, Dayah, Yat dan Mimi
Sempat bergambar beramai-ramai sebelum berangkat semula ke Kg. Tanah Baru
Lagi gambar beramai-ramai
Gambar semua yang ada pada ketika itu
Saya mengambil kesempatan bergambar bersama Helmi dan Ida
TAHLIL ARWAH DAN DOA SELAMAT DI KG. TANAH BARU PADA JAM 8.30 MALAM
Tahlil Arwah dan Doa Selamat ini turut disertai oleh Atam, Pak Andak sekeluarga, Cik Ahmad sekeluarga dan juga Pak Lang sekeluarga
Gambar suasana ketika tahlil arwah dijalankan
Shila (anak Pak Lang) bergambar bersama Dzaqwan Amri
Lagi gambar Shila dan Dzaqwan
Keesokan paginya, sebaik sahaja Solat Subuh dan bersarapan, saya, Yat(Noi) dan anak-anak telah bergerak ke Kg. Batu Kikir untuk balik ke Kampung saya pula. Di sana kami memulakan program dengan Tahlil Arwah Atuk saya iaitu Allahyarham Lebai Alias bin Wahab di Tanah Perkuburan Bukit Perah. Tahlil Arwah dan Doa Selamat ini turut disertai oleh adik-adik saya, Acik Aziz sekeluarga dan juga Mak Long Rasah. Ibu saya tak dapat ikut sebab mengalami gastrik. Sebaik sahaja selesai Tahlil Arwah dan Doa Selamat di kubur Atuk kami berkumpul di rumah Wan Batu Kikir pada jam 10.00 pagi
SYAWAL 2 (21 SEPTEMBER 2009)

RUMAH WAN BATU KIKIR 10.00 PAGI
Dhafir dan Danish bergambar di hadapan rumah Wan Batu Kikir
Danish semacam sukar membuka mata kerana panahan cahaya matahari
Wajah Danish dan Dhafir menahan panas
11.00 PAGI DI RUMAH WAN ALANG

Dhafir cuba melayani adiknya Dzaqwan
Di rumah Wan Alang cuma Wan Alang seorang sahaja yang tinggal kerana pada ketika kami sampai kesemua anak-anak Wan Alang masih belum pulang dari kubur
Syamsul Hafiz sedang melayani Dzaqwan
Saya berusaha menenangkan Dzaqwan yang mulai menangis
Dzaqwan mulai tenang kembali
Kelihatan Fadzly, Hafiz, Danish dan Dik Piji sedang mengerjakan kuih raya Wan Alang
Saya dan Dzaqwan
Dzaqwan bersama Moyang Alang nya
Saya berehat di 'kerusi malas' di rumah Wan Alang
Dzaqwan tenang di pangkuan Moyang Alang nya
Adik-adik saya masih lagi belum selesai di meja makan
11.25 DI RUMAH WAN ANGAH
Dzaqwan didukung Umi nya ketika di rumah Wan Angah
Hafiz dan Fadzly kelihatan keletihan selepas menyertai acara makan tanpa henti sejak pagi tadi
Wan Angah mengambil Dzaqwan daripada Yat (Noi)
Dzaqwan di pangkuan Moyang Angah nya
Wan Angah melihat wajah Dzaqwan dari dekat
Dzaqwan tenang di pangkuan Moyang Angah nya
Reaksi Wan Angah ketika mendapat tahu nama Dzaqwan, "Susah boto nak sobut namo budak nih!!"
Wan Angah bertanya kepada Yat(Noi) tentang Dzaqwan
11.50 RUMAH WAN ACHIK
Wajah-wajah keletihan di Rumah Wan Achik
Induk Suli turut ada bersama
Wan Achik riang ketika menyambut ketibaan kami
Dhafir berlari-lari di hadapan Tuk Chik sambil diperhatikan oleh Cik Saiful (Baju Coklat)
Aksi Dhafir yang mencuri tumpuan ketika di rumah Wan Achik
Dhafir ketika duduk di pangkuan Tuk Saiful
Dzaqwan kali ini dipangku oleh Wan Achik
PUKUL 2.30 PETANG DI PANCHOR
Tepat jam 12.30 Tengahari saya, isteri dan anak-anak telah berangkat pulang ke Senawang. Dan selepas mengemaskan pakaian dan sebagainya kami berangkat ke Panchor, rumah Mak saya kerana ingin berjumpa dengan Pak Tam saya yang sudah lama menanti Dhafir dan Danish di Panchor. Mak saya pada ketika kami sampai, baru sahaja pulang daripada Hospital Salam bagi mendapatkan ubat sakit gastrik yang dialaminya.

Dhafir Amri ketika memeluk Tuk Tam nya
Dhafir bergambar dengan muka 'toya'
Anak-Anak Pak Tam, Dik Piji dan Hafiz sedang leka di hadapan Permainan PS2
Kak Long anak Pak Tam dan Kakak Kembar berbicara di ruang tamu
'Apang' dan Angah (Anak Pak Tam) yang masih leka dengan permainan PS2
Danish dengan wajah keriangan ketika bermain di halaman rumah Wan nya di Panchor
Danish & Dhafir
Amboi mesranya... berapa lama agaknya boleh bertahan!!
Adik Piji memegang Dzaqwan
Wajah Dzaqwan yang comel dan kelakar!!
Pada sebelah malamnya, kami merancang untuk pergi beraya di rumah Mak Long di Rasah. Namun, disebabkan oleh Mak Long ada hal lain yang tidak dapat dielakkan maka kami telah mengubah rancangan untuk makan malam sekeluarga di Farm Fresh, Jalan Kuala Pilah. Best oooohhh!!!
RESTORAN FARM FRESH JALAN KUALA PILAH
JAM 9.30 MALAM
Hafiz dan Kakak ketika menanti makanan tiba
Saya dan Danish Amri
Dhafir Amri di sebelah Pak Ngah nya
Gaya manja Dhafir
Lagi gelagat Dhafir yang dirakamkan
Antara makanan special yang dihidangkan; Prawn Butter, Ikan Talapia Merah masak berlada, Chicken Cheese. Memang Sodappp!!!!
Semua makan dengan cukup berselera. Ini merupakan kali pertama Hafiz datang makan di sini.
Selepas selesai makan di Farm Fresh, saya, isteri dan anak-anak pun kembali semula ke rumah kami di Taman Bandar Senawang. Memang semua orang flat bila sampai ke rumah. Almaklumlah, di sepanjang dua hari Syawal ni program memang penuh. Danish dan Dhafir yang tidur bersama saya memang tidur lena betul sebab kepenatan di sepanjang dua hari ni. Apa pun, Syawal pada tahun ini tetap meriah dan sangat meriangkan buat kami sekeluarga, tambahan pula dengan kehadiran cahaya mata kami Dzaqwan Amri yang dilahirkan dua bulan yang lalu.
Inilah rupa Danish dan Dhafir yang dah 'terbungkang' dek kepenatan berhari raya
Apa-apa pun saya dan keluarga mengucapkan;
SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI
&
MAAF ZAHIR DAN BATIN
Sekian & Wassalam
Disediakan oleh : Syamsul Amri bin Hj Ismail (ACOY)

Tiada ulasan: